VÄGUNDERHÅLL

Med denna guide lär du dig att anlägga en grusväg där man inte ska köra några stora fordon. Underlaget kan variera från jordyta till gräsmatta eller skogsterräng. Om det finns bergpartier får man anpassa och anlägga grusvägen vid sidan av dessa.

Kompletteringsgrusa när slitlagret blir för tunt! Slitlagrets tjocklek måste vara minst dubbla stenstorleken i slitlagermaterialet. I annat fall går det inte att hyvla. Ett tydligt tecken på att slitlagret är för tunt är när bärlagermaterial kommer till ytan vid hyvling.

Grusning är också aktuell när slitlagret har en sammansättning som inte följer idealkurvan. Genom att ta hänsyn till slitlagrets sammansättning och komplettera med saknade fraktioner kan man skapa ett slitlager som följer idealkurvans sammansättning. För att avgöra vilken sorts grus som behöver tillföras kan det vara bra att göra en analys av det material som redan finns i slitlagret. Har vägen för hög finjordshalt används till exempel partikelstorlek 8-16 mm vid grusning.

På vägar med mycket personbilstrafik används normalt 0-18 mm krossgrus. På skogsbilvägar används ofta kombinerat slit- och bärlager, 0-30 mm krossgrus.

En gruskurva beskriver hur grusmaterialet är sammansatt i form av procentuell vikt för de olika kornstorlekarna. För respektive lager i vägkroppen finns en idealgruskurva som bör följas för att erhålla de egenskaper man eftersträvar.

Så här gör du:

  • Börja med att hyvla av vägen med en väghyvel eller liknande. Det är viktigt att komma ner en bit i vägbanan så att man inte bara drar av materialet och fyller på material i potthålen.

  • Med en riktig hyvel kan man samtidigt utföra kantskärning. Ofta finns där ganska mycket material som man kan tillföra vägbanan. Det är viktigt att man får en bombering efter hyvlingen (fall från mitten ut mot kanterna). Ovanstående arbete bör utföras efter regn. 
  • Så fort som möjligt efter hyvling bör nytt slitlager 0/16 spridas ut på vägbanan. Lagertjocklek bör vara 3–5 cm och materialet sprides med lastbil som är utrustad med spridargavel. 

Gruset sprids med vanlig tippbil försedd med spridarläm. Lämmens öppning och bilens körhastighet anpassas så att önskad grustjocklek erhålls. Största spridningsbredd är ca 2,5 m.

Om materialet ska spridas över hela vägbredden får man antingen lägga på ett tjockare lager och sedan hyvla ut det till önskad bredd och tjocklek eller köra flera slag bredvid varandra. På skogsbilvägar är den första metoden vanligast.